מה ומתי צריך לכוון בקריאת-שמע?
מה ומתי צריך לכוון בקריאת-שמע?
תשובה:
נחלקו הפוסקים הראשונים האם 'מצוות צריכות כוונה', כלומר, כשהתורה צוותה אותנו לעשות מצווה מסוימת, האם עצם ביצוע המצווה מספיק או שצריך גם לכוון בעת עשייתה שהיא נעשית לצאת ידי חובת המצוה. להלכה נפסק שהמצוות שמן התורה צריכות כוונה. אם כן, קריאת-שמע, שהיא מצוה מן התורה – צריכה כוונה. אך בדיעבד, אם לא כיוון – יצא ידי חובתו בדיעבד.בנוסף לכוונה הכללית לצאת ידי חובת המצוה, בקריאת-שמע ישנה כוונה נוספת - לכוון למשמעות המילים שאומרים, הואיל ועיקרה הוא קבלת עול מלכות שמים, ואם לא כיוון לכך – לא יצא ידי חובתו וצריך לחזור ולקרוא שוב בכוונה.
אכן, כוונה זו של קבלת עול מלכות שמים מעכבת רק בפסוק "שמע ישראל", שהוא עיקר קבלת עול מלכות שמים, ומשם ואילך אם לא כיוון לכך - יצא ידי חובה בדיעבד.