האם יש בעיה לאחסן מוצרי מזון מתחת למיטה?
האם יש בעיה לאחסן מוצרי מזון מתחת למיטה?
תשובה:
מובא בגמרא[1], כי אין להניח מאכלים (בין חיים ובין מבושלים) או משקים מתחת למיטה, משום שרוח רעה שורה עליהם, אפילו אם היו מכוסים בכלי ברזל[2].וגם אם כבר הונחו שם בטעות – אין לאכול ולשתות מהם בדיעבד, מכיון שרוח רעה השורה על מאכל, אף בדיעבד אין לאכול ממנו[3]. גם אם המאכלים היו צרורים וחתומים בקופסא או בבקבוק אין להקל, מאחר שרוח רעה זו שורה גם במקרה זה[4].
אולם במקום הפסד מרובה – יש להיוועץ ברב מורה הוראה.
[1] פסחים קיב, ב.
[2] שוע"ר הל' שמירת גוף ונפש ס"ז.
[3] אף שהלשון בגמ' ובשוע"ר הוא "לא יתן" כו', משמע שהוא רק לכתחילה ולא בדיעבד, הרי כללו יחד עם איסור אכילת שום ובצל הקלופים שעבר עליהם הלילה שאסורים אף בדיעבד, ומשמע שדינם שווה, אלא שנקט לשון חז"ל בזה. ואף שמובא בב"י יו"ד סי' ו שכל דבר שהוא משום רוח רעה מותר בדיעבד – כבר כתב החיד"א בברכי יוסף יו"ד סי' קטז סק"י ובמחזיק ברכה יו"ד סי' ו סק"ג שאינה ראיה לנדו"ד, דשם מיירי ברוח רעה השורה על קנה שאמרו שלכתחילה לא ישחוט בו, אבל כאן הרוח רעה שורה על המאכל עצמו ולכן גם בדיעבד אסור לאכול ממנו. וראה בהרחבה שמירת הגוף והנפש סי' יד ס"ה ובהערות שם. וש"נ.
[4] שו"ת רב פעלים ח"ב יו"ד סי' יג. שו"ת פרי השדה ח"ג סי' קנט ולומד כן בשיטת אדה"ז. אכן בשו"ת אפרקסתא דעניא סי' קלג העיר שרבינו אסר בצרורים וחתומים רק בשום וביצים הקלופים ולא גבי אוכלים ומשקים תחת המיטה – אבל כמבואר בהערה הקודמת, נראה שלמעשה אין לחלק ביניהם ולא נקט רבינו אלא לשון חז"ל. מה גם שכתב בבינת אדם שהדיוק מחופים בכלי ברזל הוא רק להורות שאין הברזל מבטל הרוח רעה, אולם גבי בצל וביצים מרחיב שרוח רעה זו פוגעת גם בצרורים וחתומים. וכן היתה דעת הרב אשכנזי ע"ה וכך גם דעת יבדלחט"א הרב ירוסלבסקי והרב אבישיד שליט"א.