מה דין הנוסע לירושלים במהלך הפורים או הנוסע ממנה?
מה דין הנוסע לירושלים במהלך הפורים או הנוסע ממנה?
תשובה:
השחמאחר שירושלים שונה משאר ערי הארץ, שבה מציינים את פורים בט"ו באדר, ישנו דיון רחב בפוסקים מה הדין כאשר תושב עיר אחרת בא לירושלים במהלך הפורים או תושב ירושלים הנוסע לעיר אחרת, מתי והיכן יקיימו את מצוות הפורים.הכלל המנחה בזה הוא מקום הימצאותו של האדם בעלות השחר של יום הקריאה, שכן עיקר חיוב קריאת המגילה הוא ביום, וכל מי שכוונתו מתחילה היתה לשהות בעלות השחר של יום ט"ו בירושלים – קורא אז את המגילה, גם אם אינו תושב קבוע בה. והשוהה בעלות השחר של י"ד בעיר אחרת – קורא אז, גם אם הוא תושב ירושלים.
אולם בשל מחלוקות הפוסקים בסיטואציות השונות, לכן מוטב שבן עיר רגילה הרוצה לעלות לירושלים, יעלה רק לאחר עלות השחר של יום ט"ו, וכך לא יתחייב בקריאה שם. וכן אם נמצא כבר בירושלים קודם, יקדים ביאתו לעירו קודם עלות השחר של יום י"ד, כדי שיקרא במקומו, או ישאר בירושלים עד לאחר בוקר יום ט"ו ויקרא אז שם.
וכן להיפך – הנוסע מירושלים לעיר אחרת, עדיף שיחזור לפני עלות השחר של יום ט"ו, או שישאר שם עד לאחר בוקר יום ט"ו ויקרא בי"ד במקום שנמצא. בכל מקרה אחר – יש להיוועץ ברב.
[שו"ע סי' תרפח ס"ב ומשנ"ב וביאה"ל שם]